آیین های استان هرمزگان از منظر تئاتر فیزیکال

پایان نامه
چکیده

در این پژوهش با عنوان "آیین های هرمزگان از منظر تئاتر فیزیکال" سعی شده با تشریح آیین های استان هرمزگان و بیان برخی از مولفه های تئاتر فیزیکال به این فرضیه پاسخ داده شود که بین اجرای آیین های استان هرمزگان با تئاتر فیزیکال رابطه ی ساختاری و معنایی بر اساس اشاره ها،نه کلمه وجود دارد. نوشته ی پیش رو پژوهشی توصیفی و تحلیلی است. که از طریق منابع میدانی و کتابخانه ای صورت گرفته است و تلاش دارد تا به بیان نظریات و تجارب این کارگردان بپردازد.نوشتار در چهار فصل به همراه یک نتیجه گیری تدوین شده است. فصل اول به نظریات مشخصی در زمینه آیین و کارگردانی تئاتر فیزیکی پرداخته ایم.فصل دوم به آشنایی با ویژگی های استان هرمزگان اختصاص دارد.فصل سوم اختصاص دارد به آیین های استان هرمزگان اینکه دارای چه قابلیت هایی هستند.فصل چهارم به این موضوع می پردازد که با توجه به مولفه های تئاتر فیزیکی می توان آیین های هرمزگان را در این نوع تئاتر مورد توجه قرار داد. در تئاتر فیزیکال بیان یا تعیین بحران،شقاق و کشمکش تنها بوسیله روایت های داستانی صورت نمی گیرد. بلکه این کار را واکنش های جسمانی و تنانی درام نیز انجام میدهند.تصویر و حرکت ها فقط برای لذت ظاهری چشم بکار گرفته نمیشود،بلکه برای چشم و گوش مخفی تر و غنی تر روح نیز به کار می رود.در این فرایند نمایشنامه نویسی ،کارگردان،بازیگر و تماشاگر را در سنتز یک اجرا سهیم کرده و تماشاگر را به خالق چهارم تئاتر مبدل ساخته است. واژگان کلیدی آیین ها. تئاتر فیزیکال . استان هرمزگان . نمایش زار . .خرده نمایش ها

منابع مشابه

گرگان از منظر میراث و آیین

حضور مردم در فضاهای شهری با هدف «بودن در فضا» یکی از مؤلفه‌های سرزندگی فضاهای شهری است که منجر به ارتقای سطح روابط اجتماعی، افزایش امنیت، ایجاد حس تعلق به مکان با امکان افزایش وقوع خاطرۀ فردی و جمعی و کاهش جرم و جنایت در شهر می‌شود. فضاهای آیینی از دیرباز نقش مهمی در شکل‌دهی به منظر شهرها داشته‌اند و از قوی‌ترین تجربه‌های فضاهای جمعی و یکی از علل اصلی شکل‌گیری شهرها بوده‌اند. امروزه مؤلفه‌های ک...

متن کامل

تئاتر خصوصی ایران از منظر فعالان عرصۀ نمایش

این پژوهش با میانجی مطالعۀ موردی تئاتر خصوصی، برخی از زمینه­های اقتصادی- اجتماعی کلان اقتصاد هنر در ایران را واکاوی می­کند. در سال‌های اخیر، شمار افرادی که به­‌واسطۀ آموزش‌های دانشگاهی یا شیوه‌های معمول دیگر به «جامعۀ تئاتری» می­پیوندند، افزایش یافته است. این در حالی است که به‌رغم افزایش جمعیت «تئاتری­ها»، زیرساخت‌ها چندان تغییری نکرده­اند و امکانات سخت‌افزاری سالن‌های نمایشی کم­و­بیش همان‌ است...

متن کامل

بررسی مفهوم آیین و مراسم آیینی از منظر گروتوفسکی در تئاتر

از آنجا که یکی از خاستگاه های اصلی تئاتر آیین است و نیز از آنجا که مراسم آیینی از آیین مشتق شده است?از دوران یونان باستان انعکاسی از این دو در تئاتر وجود داشته است.بر همین اساس برخی از کارگردانان تئاتر-از جمله گروتوفسکی-رویکردی جدی به آیین و مراسم آیینی داشته اند و تئاتر خود را بر اساس آیین پی افکنده اند. بنابراین میتوان تئاتر گروتوفسکی را یک تئاتر آیینی نامید.اما اینکه کدام آیین ها منظور نظر ا...

15 صفحه اول

کارکردشناسی نخل در آیین نخل گردانی از منظر حفاظت از گنجینه های فرهنگی ایران

آیین­ها از مهم­ترین کنش­ها و ارجمندترین میراث­های انسانی برجامانده و جاری در جوامع هستند. نخل­گردانی، آیین کهن ایرانی که با ورود اسلام به ایران در ادامة حیات خویش، رنگ و بوی شیعی به خود گرفته، آیینی همچنان زنده و پویا و گنجینه­ای غنی برای شناخت بخشی از فرهنگ ایرانیان است. اشیاء از ملزومات و اجزاء اساسی برگزاری بعضی از این آیین­ها هستند. نخل­ها، اشیاء محوری در برگزاری آیین نخل­گردانی، به عنوان آ...

متن کامل

شبیه سازی از منظر آیین های ارتدوکس و پروتستان

مقاله ی حاضر، به طور موردی، به دنبال بررسی دیدگاه های دو آیین دین مسیحیت یعنی ارتدوکس و پروتستان درباره ی موضوع شبیه سازی و بررسی دلایل هر یک از این گروه ها در ممنوعیت یا عدم ممنوعیت آن است. هر دو آیین، شبیه سازی اعم از مولد و درمانی، را ممنوع اعلام کرده و دلایلی نیز برای نظر خویش اقامه نموده اند. تنها فرقه ی لیبرال از آیین پروتستان است که شبیه سازی درمانی را جایز دانسته و در مورد شبیه-سازی مول...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023